6 november 2014

Vem samlar frimärken nu för tiden?

När jag var barn på 1950-talet var filateli en vanlig hobby bland oss ungar. Varenda märke togs om hand och många köptes också. Mitt frimärksintresse fortsatte tyvärr upp i högre ålder. Från 1974 prenumererade jag på alla nyutgivna svenska ostämplade frimärken.

Nu har jag massor med postfriska frimärken som i stort sett är värdelösa. Idag går det att i en frimärksaffär köpa ett ostämplat 7-kronorsmärke av äldre datum för 5 kr som kan användas för att t.ex. frankera ett vanligt brev.

Jag samlar inte frimärken längre. De ostämplade jag har använder jag till brev, julkort m.m. och gör vad jag kan för att bli av med dem. Ofta överfrankerar jag mina försändelser.

Svenska postverket fortsätter att ge ut nya märken varje år. Jag undrar vem det är som samlar på dem? Nu ska det i januari nästa år även komma märken med svenska popartister som motiv. Det verkar som det mesta går att celebrera med ett frimärke och det verkar inte vara någon hejd på motivfantasin.

För drygt tio år sedan när den svenska deklarationsblanketten fyllde 100 år försökte jag få posten att ge ut jubileumsfrimärken. Men det gick inte, trots att jag fick två olika generaldirektörer för Skatteverket att skriva till postverket i detta ärende.

Bara för att reta posten tog jag fram egna brevmärken med ett deklarationsmotiv som jag spred till de anställda i skatteförvaltningen i hela landet.





2 kommentarer:

  1. Påminner mig om en tweet på Twitter jag såg häromdagen:

    Avicii blir frimärke.
    Alla över 30: "Vem är Avicii?"
    Alla under 30: "Vad är ett frimärke?"

    Hälsningar
    Torbjörn

    SvaraRadera
  2. Jag tror de flesta utanför Skatteverket har förståelse för att Posten inte ville ge ut ett frimärke om Deklarationsblanketten 100 år om man inte kunde likställa det med en viktig milstolpe i den ekonomiska ordningen och det svenska välståndet e.d., vilket man kanske kan, jag har (ännu) inte studerat detta ämne. Annars ungefär som att ge ut ett frimärke om Det beska medicinpillret 100 år, inte heller så populärt, tror jag. - Att jag hittade till denna blogg berodde på att jag googlade på Vem hinner samla frimärken, tror att det är internet för äldre (som jag) och även dataspel för yngre som kan vara viktiga orsaker. Jag har nyligen köpt några frimärken på Tradera, nu är frågan om jag ska lyckas prioritera att sätta in dem i ett insticksalbum...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...