8 november 2014

En kreativ affärsidé

För snart tio år sedan skapade jag Bergslagsflaggan, som jag registrerade hos Patent- och registreringsverket (PRV) som ett varumärke. Det kostade då 1 700 kr. Registreringen gäller i tio år och 2016 är det dags att förnya den och det kostar 1 800 kr om jag gör det elektroniskt via PRV:s webbplats. Via vanlig pappersblankett kostar det 2 300 kr.


Häromdagen fick jag en påminnelse om att förnya min varumärkesregistrering. Det var ett företag som kallar sig Varumärkesbyrån som var avsändare. Deras brev kunde vid första anblick tas för ett brev från PRV. Men när jag läste närmare såg jag att det inte var det.

Varumärkesbyrån ville hjälpa mig att förnya registreringen av Bergslagsflaggan. För det skulle de ta 10 800 kr! Läser man slarvigt kan man ta den summan för 1 800 kr. Listigt.


Hur lätt hade det inte varit för en stressad person att skriva under och skicka in pappret i det bifogade portofria kuvertet. Lättförjänta pengar. En smart och kreativ affärsidé, sannolikt även juridiskt hållbar eftersom det (finstilt) stod att företaget inte hade något med PRV att göra och att påminnelsen inte var en faktura.

När jag sedan kollade med PRV:s webbplats såg jag att man hade varnat för detta blufföretag, som dessutom är svartlistat av Svensk Handel.

PS. Vill du veta mer om Bergslagsflaggan och hur du kan skaffa dig den? Läs här: http://www.strassaby.n.nu/bergslagsflaggan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...