Miljömupparna i regeringen har fått två fläskben av Löfven: Bromma flygplats och Förbifarten. Om båda läggs ned blir det kärvt, inte bara för Storstockholm utan hela landet. Tillväxten riskerar att stanna av, vilket är något som mupparna gillar. De vill vrida klockan tillbaka och vill ha Sverige som det såg ut för 100 år sedan: ett gammaldags jordbruk, ingen tillväxt, inga bilar, inget flyg.
Hur det blir får vi snart se då Alliansen och SD hotar att via riksdagsbeslut bl.a. få igång bygget av Förbifarten från årsskiftet. En av mupparna i riksdagen menar att Förbifarten - liksom även Bromma - är en fråga för Stockholms stad och inte riksdagen. Även om riksdagen röstar ja till Förbifarten kan regeringen förhala verkställandet ett bra tag.
Men egentligen behövs inte Förbifarten. Den finns redan! Många långtradare som ska igenom Storstockholm väljer bort Essingeleden. De svänger av vid Uppsala och tar i stället väg 55 som går över Mälaren via Strängnäs till Norrköping - eller tvärtom. Ut- och ombyggnader planeras. För den som inte vill passera Stockholm är 55:an några mil kortare, men tar längre tid att åka.
Jag har åkt på väg 55 ett par gånger den senaste tiden. Den är inte dimensionerad för tung trafik hela sträckan. Nästan var tredje fordon är en långtradare.
21 november 2014
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar