21 april 2010

Vi behöver både förbifart och kollektivtrafik

För att lösa ett internt problem ska den rödgröna oppositionen 2012 hålla folkomröstning i Stockholms län huruvida "Förbifart Stockholm" ska byggas eller inte. Stockholm är nästan den enda huvudstaden i Europa som inte har en ringled eller förbifart. Att ersätta förbifarten med utbyggd kollektivtrafik är en utopi - det behövs både och.

Att projektet heter just "förbifart" verkar har undgått miljöpartiklarna och kommunisterna som är huvudmotståndare till den nya leden. Tanken är ju att de som kommer från Norrland och ska till Skåne ska slippa sitta i kö på Essingeleden. För den här trafiken hjälper ju inte en utbyggd kollektivtrafik i Stockholm.

Antalet elbilar och elhybridbilar väntas öka lavinartat om några år. Ny batteriteknik är på gång och det kommer att hända mycket på den här fronten. Då behövs vägar att åka på, vägar som även funkar för gasdrivna fordon.

Visst, det går ju att enbart satsa på utbyggd spårbunden kollektivtrafik. Den hjälper, som sagt, inte långväga förbiresande men däremot stockholmarna. Om det inte blir snö och vinter förstås. Det är så här i vårliga tider lätt att glömma de trafikproblem som brukar uppstå i den spårbundna kollektivtrafiken så fort det kommer lite snö och kyla. Men miljöpartiklarna kanske räknar med att den globala uppvärmingen ska lösa det problemet...?

3 kommentarer:

  1. Då ska vi komma ihåg att miljöpartiklarna och kommunisterna i många fall även är de som önskar att det skall bli ett helt förbud för dubbdäck i Stockholm, det ska bli intressant att se när de genomresande norrlänningarna står vid järva krog och byter däck på bilen för att kunna passera igenom Stockholm...

    SvaraRadera
  2. Hm, då kanske man skulle starta en drive-in-anläggning för hjulskiften vid Järva krog...och en vid Kungens kurva.

    SvaraRadera
  3. Det låter som en bra affärsidé tycker jag.... :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...