22 april 2010

Kilometerskatt - nygammalt förslag

Valet närmar sig. Förändrings- och förnyelseförslagen duggar tätt som ett vårregn från båda hållen. De rödgröna vill återinföra kilometerskatten på tunga fordon i vissa delar av landet. För några decennier sedan hade vi en kilometerskatt, som drabbade alla dieseldrivna fordon. De hade en mekanisk räknare monterad på fordonet. Avsläsningen skedde med stämpelkort, som skickades till Skatteverket.

När jag i samband med min avgång från Skatteverket lämnade över diverse gamla prylar till några museer, fanns en kartong som innehåll en kilometerräknade, diverse blanketter samt även några pärmar med ritningar på kilometerräknaren. Jag tror jag ska tipsa fruarna Sahlin och Wetterstrand och tågmästaren Ohly om att materialet finns på Tekniska museet.

Innan man inför kilometerskatten tycker jag man ska börja med att avgiftsbelägga alla utländska lastbilar som kör genom Sverige. Jag tänker då i första hand på ryska, polska och andra öststatsfordon som kör omkring och stinker avgaser med blankslitna däck, som vintertid skapar trafikproblem för alla andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...