22 april 2010

Bra företagarhjälp marknadsförs dåligt

År 2007 startade näringsministern ett "ambassadörsprogram" med kvinnliga företagare. Syftet var att uppmuntra företagande hos kvinnor och öka kunskapen om företagande. Över 1 600 kvinnliga företagare anmälde sig och hälften av dem blev sedan ambassadörer. Det här projektet har kostat 100-tals miljoner kronor och pågår fortfarande. Tillväxtverket (f.d. Nutek) samordnar arbetet.

Men för att bli företagare måste man starta ett. För att underlätta för dem vill starta företag - och även för dem som redan har ett företag - finns den utmärkta webbplatsen verksamt.se . Den började byggas ungefär samtidigt som näringsminister Olofsson drog igång sitt kvinnliga ambassadörsprogram. Bakom sajten står tre av landets bästa myndigheter, nämligen Tillväxtverket, Bolagsverket och Skatteverket.

Sajten har massor med information för den som funderar på att starta företag, för den som ska starta företag, för den som redan driver ett företag, för den som vill utveckla sitt företag och slutligen för den som av olika skäl vill avveckla sitt företag. Och allt finns dessutom översatt i en engelsk version.

På företagarsajten verksamt.se - som är under uppbyggnad - kan du i dag elektroniskt registrera enskild firma hos Bolagsverket och Skatteverket. Men från sommaren ska du även kunna registrera aktiebolag och övriga företagsformer. Då är tjänsterna mer kompletta.

Eftersom sajten är under utveckling har myndigheterna legat tämligen lågt med marknadsföringen av den. Men med början i höst är det tänkt att slå på trumman lite mer högljutt. Men till det krävs pengar, som inte finns - eller inte har fåtts.

Trots att sajten kostar 30-40 miljoner kr att utveckla så har man inte avsatt några pengar för information. De tre myndigheterna har lyckats skrapa ihop en miljon var till höstens kampanj, vilket inte räcker långt.

Jag är förvånad över att inte näringsminister Olofsson fixat pengar till en rejäl marknadsföring av verksamt.se. Kan hon lägga massor med pengar på sina kvinnliga ambassadörer så borde hon ju även se till att alla - både män och kvinnor - som vill starta företag eller som driver företag får vetskap om den utmärkta hjälp som verksamt.se utgör. Att skapa en sajt som den här utan att marknadsföra den är som om Volvo skulle ta fram en helt ny bil, ställa upp den på ett gärde utanför Torslanda och hoppas att köparna hittar dit på egen hand.

Nä, Maudan, öppna börsen och ge en rejäl slant till Tillväxtverket så verket kan göra sajten känd! Framför allt med tanke på att halva befolkningen - enligt en Nordeaenkät - kan tänka sig att starta eget företag. Dessutom är det ju val i höst. Nya företag lyfter landet och ger jobb!

2 kommentarer:

  1. Kan det möjligen var så att madame inte syns så bra när reklam görs för skickliga myndigheter????

    SvaraRadera
  2. Tja, kanske det. Men om hon vore smart så skulle hon marknadsföra sajten som delvis sitt eget påhitt och plocka pluspoäng. Huvudsaken är ju att den blir känd.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...