15 april 2010

Det är inte farligt, tvärtom!

Min svägerska som var chef i äldrevården sa alltid: "Köp aktier i SCA. För när 40-talisterna blir gamla, dementa och inkontinenta kommer det att gå åt massor med blöjor!"

Vuxenblöjor var aktuella häromkvällen, när Statstelevisionen visade en pjäs av Lars Molin. Där spelade Ulf Brunnberg en farbror som blivit opererad för prostatacancer på jakt efter blöjor, eftersom operationen ofta medför att patienten blir både inkontinent och impotent. Missade du pjäsen tycker jag du ska titta på den nu i efterhand via SvT-play. (Apropå Brunnberg så producerade han reklamfilmer åt oss på Riksskatteverket i början av 80-talet och då träffades vi flera gånger

Prostatacancer är ju männens gissel. Kvinnorna har ju sin bröstcancer. För att kolla att prostatan är okej ska vi män då och då ta ett PSA-prov. Ett lågt PSA-värde är bra. Men tyvärr finns det en cancerform som inte hör av sig via ett högt PSA-prov.

Det fick jag veta när jag för några år sedan lyssnade på ett föredrag om prostatacancer som Cancerfonden hade ordnat. Salen var full av äldre män och jag var nog yngst - bara ca 55 år. En del män hade sin kvinna med sig. Jag skulle tro att många av männen redan drabbats av prostataproblem i olika former.

Längst fram satt ett äldre par, säkert i 80-årsåldern. När det blev frågestund räckte kvinnan upp handen och frågade doktorn som pratade: "Är det farligt att ha samlag med en man som har problem med prostatan?" Läkaren svarade att det inte alls var farligt, utan tvärtom. Då utbrast kvinnan spontant med en djup suck: "Oh, va skönt!" Hela publiken brast ut i ett stort leende.

PS. Vet ni förresten vad Svenska kyrkans datacentral heter? ProstData så klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...