7 april 2010

Irish coffe at Sheraton

Irish coffee är ju gott, men inte alltid. Det krävs en exakt blandning av farinsocker, whisky, grädde och kaffe. Och det måste var riktigt kaffe. För flera år sedan efter en god bjudmiddag (muta) på lokal i centrala Stockholm hamnade min bjudare och jag på Hotel Sheraton - i deras bar.

Min välgörare bjöd mig på en irish, som var odrickbar, vilket jag besviket muttrade. Min bjudare kallade till sig en kypare och klagade för min räkning på den brunvita, varma drycken. Kyparen snörpte på munnen och sa: "Den ska smaka så här - hos oss", sedan försvann han.

Förklaringen till den fadda smaken var att Sheraton - som är ett amerikanskt hotell - också tillhandahåller amerikanskt tillrett kaffe - alltså en ljusbrun, varm vätska utan kaffesmak.

Varning alltså: Undvik Sheratons kaffedrinkar.

PS. När jag var i Venezuela 1978 och vi hade hamnat på ett hotell i en liten stad i Anderna beställde vi irish coffe. Kyparen blev ett enda stort frågetecken. Den ädla drycken hade inte nått dit. Vi talade då om hur den tillreddes och vi fick en helt godkänd irish. Vi berättade också att drycken kallas "Cafe Sueco" (svenskt kaffe). Risken finns att den heter så än i dag på det lilla hotellet i den lilla andinska staden i Venezuela. Helt klart en vettig svensk biståndsinsats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...