23 april 2010

Ibland lönar det sig att köpa dyrt

Senast jag bytte glasögon gick jag till en Synsambutik. Jag hade tänkt att bara skaffa nya glas, för bågarna jag hade var det inget fel på. När jag berättade det för frun fick jag bakläxa. "Idiot. Skaffa nya bågar också", var hennes kärva budskap. Jag lomade tillbaka till butiken och expediten fick välja bågar åt mig, som sedan blev godkända av frun. Men det blev ett dyrt kalas - över 6 000 spänn med dyraste progressiva plastglasen. Det kändes inte bra då det finns billigare butiker. Men nu var det gjort.

En månad senare var det stor vårbrasa på torpet i Bergslagen. Vi eldade bl.a. upp en golvmatta som gav brasan en enorm värmeutveckling så jag fick imma på glasögonen. Men se, det var inte imma. De nya svindyra plastglasen hade krackelerat av värmen. Jag svor och skrek och var förbannad ett helt dygn.

Åter på hemorten gick jag till Synsam. Då visade det sig att jag hade ett års garanti och man fixade nya glas utan kostnad. Jag behövde inte ens ta till brösttoner och argumentera. Samtidigt sa man att plastglas bara tål 90 graders värme. Värmen från en snabbt öppnad ugnslucka kan också spoliera plasten i glasen. Tänk på det!

När ett år hade löpt ut (liksom även garantin) upptäckte jag att färgen på ena glasögonskalmen hade lossnat. Det såg inte snyggt ut så det blev ett nytt besök hos Synsam. Den här gången blev det heller inga problem. Jag fick nya bågar.

Sensmoral: Att köpa dyrt kan löna sig i längden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...