29 april 2010

Ironi kan vara tveeggat

I går var det helsidesannonser i DN och SvD med en Mats Roslin som avsändare. Han propagerade för skattehöjningar. Han har även en webbplats www.skattehöjning.nu och han säger sig vilja ha debatt om skatterna. Jag tolkade hans annons som ironi, men - ärligt talat - inte från de allra första raderna, men ju mer jag läste så insåg jag ironin. Vilken reklambyrå har gjort det här, tänkte jag. Upplägget roade mig storligen.

Jag gillar ironi, men i reklam och information kan det vara ett tveeggat vapen. Många förstår inte ironi i budskap. Stikkan Andersson lär ha sagat "att svenskarna är inte dumma, dom är dummare". Jag är beredd att hålla med honom.

2 kommentarer:

  1. Torsten Svenonius29 april 2010 kl. 11:52

    Underskatta inte människors intelligens och överskatta inte deras kunskaper tycker jag är en bättre riktlinje.

    Titta också gärna på www.skattretande.se

    SvaraRadera
  2. Tja, det är nog fifty-fifty om man ser till hela befolkningen. Så här ett valår är ju halva folket dumt i huvudet i september och andra halvan intelligent...?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...