23 februari 2010

Vem vågar ge sig på polisen?

Häromdagen läste jag en annons om att Riksarkivet och Landsarkiven runt om i landet har lagts ihop till en enda myndighet - Riksarkivet. I stort sett alla tidigare flerfaldiga myndighetsorganisationer i landet är nu en enda myndighet: Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Tullverket, Försvarsmakten... Ja, listan kan göras hur lång som helst. Men Polisen saknas trots att den är en av regeringen favoriserad organisation som fått miljardbelopp i extra pengar.

Landet är fortfarande begåvat med Rikspolisstyrelsen plus 21 polismyndigheter. Jag drabbades av denna inkompetenta organisation när jag skulle anmäla ett inbrott (se mitt fjärde inlägg den 1 januari). I dagens tidning (SvD) läser jag att polisen inte har någon nationell samordning av brottsanmälningar. Polisens anmälningssystem - som heter RAR - är inte tillgängligt över länsgränserna. Det beror på att man fortfarande är 21 olika myndigheter! De enda som tjänar på det här är de kriminella.

När ska någon justitieminister och rikspolischef våga ge sig på landets polischefer och polisfacket och lägga ihop allt till en enda myndighet? Jag är helt övertygad om att brottsbekämpningen skulle bli mycket effektivare liksom även servicen till oss medborgare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...