11 februari 2010

Efter 30 tjänsteår borde man få gå före


Den som tilldelats Frankrikes finaste orden Hederslegionen, som Napoleon instiftade 1802, får gå före i alla köer i Frankrike. Den som fått denna orden kan till vardags bära en särskild ordensknapp. Hur lätt eller svårt det är att tränga sig först i en kö i Paris med ordensknappen på kavajen/blusen vet jag inte.

I Sverige får statstjänare som stått ut i 30 år utmärkelsen "för nit och redlighet i rikets tjänst (NOR)", som har anor från 1803. Man får välja på medalj i 23 karats guld i blågult band (pris 4 789 kr exkl. moms), eller en av två olika glasskålar (pris 4 200 kr exkl. moms) eller en 18 karats guldklocka (pris herr 3 200, dam 2 460 kr exkl. moms). Har du en medalj som du vill sälja som guldskrot får du bara 1 650 kr.

Jag tog givetvis guldmedaljen (se bilden), som fru Persson delade ut till mig 1997. Anledningen var att jag gillar medaljer, inte för att den var dyrast för verket.

Varför kan inte vi som fått NOR också få gå före i köer? Men då krävs att vi också får någon slags pin att sätta på kavajslaget. För att ha uppnått 30 tjänsteår är man ju till åren kommen så det vore ju bra med någon slags favör.

I vissa länder i Sydamerika, bl.a. Bolivia, får den som fyllt 60 år går före i alla bankköer. Det är lag på det och banklokalerna har anslag om det. Det är juste, tycker jag. I Mellanamerika får en statstjänare som jobbat 20 år i statens tjänst pension. Men medelålder är nog lägre och dessutom är pensionen inte så stor. Men i alla fall.

Vi 40-talister är nog den sista generationen som får NOR. Jag tror inte det blir så många 70- och 80-talister som orkar jobba 30 år i statens tjänst.

3 kommentarer:

  1. Hej Björn!
    Det borde ju vara precis tvärtom. Pensionärerna har ju hur mycket tid som helst. Men nog f-n ska dom ut och handla samtidigt som alla som jobbar. Stoppa upp köerna och fråga tusen saker. Samtidigt har dom ju glömt koderna på sina betalkort och allt tar en evighet. Pensionärer borde bara få handla mellan 10 och 14 på vardagar tycker jag.
    :o) Janne

    SvaraRadera
  2. Äntligen en kommentar! Tack för den.

    SvaraRadera
  3. Hej Björn, hoppas du får en bra tillvaro som pensionär! Tack för alla bra inlägg du skrivit - tänker på det där med högt i tak särskilt men även på krönikan om sekten (F&S) som gladde mej oerhört. Jag är född -57 och fick NOR-klocka för några år sen. Så vi är några 50-talister kvar här också även om vi som oftast glöms av. Hälsningar från Ann-Marie Dyberg i Päronet

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...