6 februari 2010

Skatteverket har utmärkt sig igen

Ministern för jämställdhet Nyamko Sabuni skriver i dag på Brännpunkt i SvD att myndigheterna brister i etikarbetet. Det gäller här bristen på riktlinjer för hur medarbetarna ska uppträda när de är utomlands: att inte bo på hotell med porrfilm i tv:n, att inte porrsurfa, att inte ha allt för intimt umgänge med befolkningen etc. Bakgrunden är nog avslöjandena om att FN-utsänd personal burit sig illa åt, bl.a. i Afrika.

Av 105 kartlagda myndigheter är det bara ett fåtal som lyfts fram som goda exempel och har riktlinjer för det här: Försvarsmakten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt Skatteverket. Ännu en gång ligger verket i topp! Man blir ju riktigt stolt.

Det är ju bra att det finns riktlinjer som vägleder de som skickas ut i till främmande länder. Skatteverket har ju sedan flera decennier tillbaka genomfört många utlandsuppdrag. Det är 100-tals medarbetare som deltagit längre eller kortare tid i utlandsarbetet.

När jag för många år sedan mer eller mindre mot min vilja skulle skickas till Vietnam fick jag ingen vägledning alls. Varken om klimatet, landets seder och bruk eller om landets historia. Jag köpte själv en bok om Vietnam, som jag med glädje lånade ut till andra Vietnamresenärer efter mig. Jag fick heller inga förhållningsorder om det som Nyamko Sabuni nu efterlyser. Men det behövdes inte. Det fanns ingen tv på hotellrummet och fritiden var minimal.

Men när vi tog emot en delegation från Vietnam här i Stockholm och en kollega skulle checka ut gänget från Hotell Malmen blev det problem. De hade en saftig nota för all porrfilm de njutit av på nätterna. Verket fick betala. Bistånd kallas det.

Min kollega hade undrat varför de varit så trötta på dagarna. Nu fick han förklaringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...