8 februari 2010

Offentliga toaletter

Jag tillhör den kategori som pinkar lite men ofta. Det kan vara problematiskt när jag är i främmande städer runt om i världen. Var finns närmaste offentliga toalett? Det är inte alltid så lätt att hitta dem.

Hittar jag ingen får jag gå in på en pub eller en bar, beställa in en öl, ta några klunkar och sen smitta in på muggen. När jag druckit upp ölen och lämnat baren tar det bara en kvart innan jag får börja om igen. Det blir dyrt med all öl. Det är ju inte alltid jag kan smita in på en krog utan att beställa något.

Även här hemma i Sverige kan det vara svårt att hitta en toalett. I köpcentrat Stinsen i Häggvik norr om Stockholm är det väl skyltat fram till muggen och dessutom gratis. I Kista i Stockholm är det dåligt skyltat ända fram, men gratis. På andra ställen krävs det en femkrona för att få komma in. När jag är inne i centrala Stockholm finns ju pissmojen vid Storkyrkan i Gamla stan (Slottsbacken) som en räddning i nöden.

Jag har funderat på att göra en guidebok som bara handlar om offentliga toaletter i städer runt om i världen; var de ligger, vilken standard de har etc. Det skulle kunna bli en uppskattad present till alla nyblivna pensionärer som gillar att resa.

1 kommentar:

  1. Bra idé. Jag lovar att köpa en nödvändig bok när den är klar. Julklapp till svärfar - check.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...