10 februari 2010

Afrika x 3



Afrika 1. Lejonen i Afrika bryr sig inte ett dugg om delat ansvar för hushållsarbetet. Och sannolikt inte heller om annan kvotering. Genusperspektiv och feminism verkar vara okända storheter.

Lejonhonorna jagar och fäller bytet. Hannen kan hjälpa till när bytet väl är fångat och ta livet av det (se bilden, som jag tog när jag var i Sydafrika i höstas). Honorna får ta sig en smakbit men sedan tar hannen bytet, drar i väg med det flera hundra meter bort från honorna och äter sig mätt. Om det blir något kvar får honorna det. Annars får de börja jaga ett nytt byte.

Afrika 2. Jag har tidigare i min bloggbok skrivit om att mimik och gester är viktiga för kommunikationen mellan människor - mycket, mycket viktigare än orden som sägs. Därför kan burkor och liknande plagg försvåra kommunikationen mellan människor.

I dagens tidning läser jag att somaliska kvinnor i Sverige får barn som riskerar att bli autistiska. Anledningen är bristen på D-vitamin, som solen ger oss. Deras beslöjade hud är alltså en hälsofara. Vi får kanske se riktlinjer om detta från Folkhälsoinstitutet?

Afrika 3. I dagens tidning berättas också om svenska elitsoldater som besökt bordell i Tyskland, när de var där för att öva med tyska kollegor. Eftersom det uppträtt som civilister ansåg försvarsmaktens jurist att det inte går att straffa dem då köpt kärlek är tillåten i Tyskland.

För många år sedan träffade jag en svensk biståndsarbetare, som bl.a. varit verksam i Afrika. En gång hade han ett uppdrag i en en avlägsen liten afrikansk stad. Sista kvällen var det stor avskedsföreställning för honom med borgmästaren/byäldsten i spetsen. Det blev både mat och dryck. Borgmästaren erbjöd honom även kvinnligt sällskap, vilket han artigt vid sittande bord tackade nej till.

Men när han framåt småtimmarna återkom till sitt hotell fann han en naken, vacker brunhyad kvinna i sin säng, en gåva från borgmästaren. "Vad gjorde du då?" undrade jag. "Vad tror du?" svarade han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...