4 februari 2010

När RRV gav mig praktiska tips

Den här historien är preskriberad. Den utspelade sig våren 1985. Bakgrunden var följande.

För många år sedan ritade jag de "roliga gubbarna" som illustrerade Skatteverkets broschyr "Dags att deklarera". Det var ett extraknäck, som jag fick några tusenlappar i arvode för varje år. Jag lämnade en offert till min chef, som gav okej och så ritade jag och levererade. Det här pågick under 1970- och 1980-talen.

Dåvarande Riksrevisionsverket (RRV) slog en dag till mot verket och granskade bl.a. verkets informationsverksamhet, som jag svarade för. De klagade på mina "upphandlingar" av reklambyråer men slog även ned på att jag ritade teckningarna till verkets deklarationsbroschyr.

Vid ett avslutande möte den 22 mars 1985 deltog min chef Nils, verkets ekonomichef Hans, ekonomihandläggaren Sigurd och Riksrevisionsverkets Mats W. - som förmodligen hade titeln revisionsdirektör. Denne Mats var bekymrad över mina teckningar, trots att han tyckte det var ett bra upplägg: effektivt, smart och billigt för verket. Han sa ungefär så här: "Det ser lite illa ut. Det ser ut som om du beställer teckningar av dig själv. Kan du inte låta fakturan gå via nån annan, t.ex. Allmänna förlaget (då ett statligt företag som skötte alla statens trycksaksinköp) eller via din fru?". Jag och alla som var närvarande häpnade. Hakorna på oss ramlade ned och ingen kom sig för att säga något.

Då försvann min respekt för Riksrevisionsverket. Men samtidigt var det ju ett praktiskt tips. Men... Nä, det passade inte att statens kontrollorgan fällde en sådan kommentar. Det var inte seriöst.

Året därpå var det sista året jag ritade gubbarna (och gummorna) i deklarationsbroschyren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...