7 december 2020

Idag fick jag min andra p-bot. Helt onödigt!

Jag har haft körkort sedan 1965 och kört prickfritt i femtio år. Trots att jag sannolikt har brutit mot flera trafikregler har jag klarat mig från polisböter.  När jag kör för fort och hustrun klagar urskuldar jag mig med att "jag bara följer trafikrytmen" (något jag även gör när jag i stort sett är ensam på vägen). Jag har dock fått p-böter två gånger, senast idag. Himla onödigt och försmädligt!

Jag är alltid noga med att betala när jag parkerar där det kostar pengar. Även när det inte kostar något har jag betalat. 

Det har berott på att jag inte begripit hur man gör. Jag har ofta missat att man på flera platser stått gratis lördag-söndag. Gladeligen har jag betalat ändå och kunnat stå där till och med måndag, ibland även tisdag trots att jag bara avsåg några timmar på lördagen.

Nu är det knepigare att parkera. Har man ingen fungerande mobil och hämtat p-bolagens appar är det omöjligt att parkera.

Idag var jag till bygghandeln Hornbach i Rissne  och parkerade på deras jättestora parkering. Men jag missade att lägga en p-skiva vid vindrutan. Det har jag aldrig gjort där förut heller. Jag trodde inte det behövdes.

Det kostade mig 600 spänn! Jädrans onödig kostnad. 

Precis när man svänger in på parkeringen upptäckte jag idag - men för sent - en skylt som sitter högt upp. Den har jag missat varje gång jag varit där. Det är lätt gjort då jag har ögonen på fotgängare och lediga p-rutor när jag svänger in.

Jag var idag inte ensam om att bli lappad. Det är alltså fler som missar p-skivan. Därför skrev jag ett vänligt mejl till Hornbach. Jag föreslog att de ska sätta upp en skylt i ögonhöjd vid entrédörrarna med en påminnelse om p-skivan. Det kan t.ex. stå "Har du lagt p-skivan väl synlig?" eller något liknande.

Jag tror inte man gör det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...