De hål som upptäckts i Estonias skrov har skapat problem för dem som vill dölja sanningen om fartygets undergång. Den officiella sanningen (eller lögnen?) är att det var bogvisiret som lossnade och orsakade förlisningen. Nu gäller det att hitta på en trolig förklaring till hur hålen uppstod och att kunna hålla fast vid bogvisiret som orsak. För att få till den förklaringen krävs det lite tid, sannolikt ett halvår.
Det är så många obesvarade frågor runt förlisningen att jag inte tror att det var bogvisiret som var boven i dramat. De som vill dölja sanningen trodde nog att hålen skulle förbli oupptäckta i evighet tack var övertäckningen och gravfriden.
Men det blidde inte så. Att vraket rörde på sig och att en undersökande journalist och hans kompisar hittade och dokumenterade hålen kom som en total överraskning och skapade panik hos dem som vet vad som egentligen hände.
Kraven på en ny undersökning gick inte att hålla borta. Därför gav man okej till en fortsatt "dykning" och utredning, fast "härtill nödd och tvungen" (för att citera biskop Hans Brask och hans lapp 1517).
Från början slog man fast att undersökningen enbart fick ske med dykrobot och inte med riktiga dykare av kött och blod. De har ju ögon och kan riskera att se för mycket.
Sedan har man sagt att man måste ändra den särskilda lag som innebär att vraket och området runt det är en plats där gravfrid råder. Det ansvariga statsrådet såg mycket skuldmedveten och pressad ut när han förklarade det skulle ta ett halvår att ändra lagen eftersom det "var så juridiskt komplicerat".
Lagen innehåller en handfull paragrafer och texten ryms på en A4-sida. Även om den måste passera lagrådet och riksdagen så skulle en ändring gå att fixa på max ett par veckor. Sannolikt ännu fortare. Om viljan funnits, vill säga.
Men viljan finns inte. I stället måste man få tid att hitta på en rimlig förklaring till hålen. Det kräver att man kopplar in flera experter med tystnadsplikt under straffansvar som får hitta en förklaring som anhöriga, överlevande, medier och konspirationsteoretikerna kan godta.
Jag tror det blir svårt men man kommer säkert att lyckas. En del kommer att tro på förklaringen, andra inte och gåtan Estonia kommer leda till fortsatta spekulationer.
Att hävda att hålen uppstod när fartyget nådde botten går inte. Bottnen är för mjuk. Det går ju dock att i hemlighet placera dit ett klippblock som passar till hålen.
Att hävda att det är bogvisiret som gjort hålen skulle jag tro blir den "officiella" förklaringen, trots att experter redan sagt att det inte varit möjligt. Men andra experter kan nog påstå det.
Att det varit en ubåt som krockat med Estonia eller att det var en sprängladdning som skapat hålen tror jag inte heller att man kommer att säga. Då faller bogvisiret bort (ofrivillig vits!) som förklaring och det skulle samtidigt innebära ett underkännande av den tidigare utredningen om förlisningen.
Så här heter lagen; Lag (1995:732) om skydd för gravfriden vid vraket efter passagerarfartyget Estonia Svensk författningssamling 1995:1995:732 t.o.m. SFS 2005:309 - Riksdagen
Så här lyder den paragraf i den kortfattade lagen som behöver justeras. Det kan inte vara särskilt juridiskt komplicerat att lägga till några ord, se ett tänkbart exempel nedan (den fetmarkerade texten):
2 § Dykning och annan undervattensverksamhet får inte bedrivas i vraket efter passagerarfartyget Estonia eller inom det område som anges i 1 § andra stycket. Förbudet gäller dock inte verksamhet som avser att täcka över eller skydda vraket eller att förhindra förorening av den marina miljön från vraket eller för att utreda varför fartyget förliste, om verksamheten bedrivs av en myndighet i Estland, Finland eller Sverige eller på uppdrag av en sådan myndighet.
Det gick snabbt att anta den här lagen 1995. Regeringens PM är daterad den 28 februari, lagrådet yttrade sig den 20 mars och lagen beslutades den 30 mars 1995. Det tog bara en månad.
Det finns även en överenskommelse mellan Sverige, Finland och Estland att alla länderna ska ha en likartad lag om gravfrid för Estonia. Det är möjligt att alla dessa lagar måste justeras, men det hindrar ju inte Sverige från att bli först med det.
Ju mer jag tränger in i det som hänt Estonia ju fler oförklarade och mystiska händelser kring fartyget och förlisninen stöter jag på. Det är definitivt inte bara privatspanande knäppgökar som lyft fram märkligheterna.
Även respekterade och kända personer har gjort det, t.ex. Inga-Britta Ahlenius, K.G. Scherman och Lars Ångström genom flera debattartiklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar