12 mars 2020

En svårläst dagspressannons - från Volvo

Ni som följer med i mina blogginlägg vet ju att jag är miljöskadad sedan mitt jobb som informatör. Jag har ofta synpunkter på annonser och slår ned på de som är dåliga. Med dålig menar jag en som är svårläst på grund av för liten text och/eller dålig grafisk form. Nu är det dags igen. Denna gång en annons för Volvo Cars.

Här har den svenskkinesiska bilfabrikens marknadsavdelning släppt fram en helsidesannons som fanns i dagens svenska dagblad. Jag tycker den är dålig då den är svårläst.

Det jag vänder mig mot i första hand är att man lagt vit text på grå botten. Det är dubbelfel. Sen kunde texten varit större, Det finns ju utrymme till det.

Den mindre texten längst ned är  faktiskt lättare att läsa, trots att den är vit. Men den ligger på en mörkare bakgrund.

Du som tycker jag är grinig i överkant säger förmodligen: "Men texten går ju i alla fall att läsa!" Jo, det är sant. Den går att läsa. Men den är svårläst. Det räcker för mig att ge underbetyg.

Jag skulle aldrig ha godkänt en sån här annons som marknadschef på Volvo. Reklambyrån skulle fått bakläxa. Men det är inte lätt att kämpa för lättläshet med en ung AD på en glassig reklambyrå.

Om jag ska vara cynisk så har de bara två intressen. 1) Att kunna fakturera och 2) att få utlopp för sin egen kreativitet.

Det som ser bra ut på en datorskärm blir inte alltid bra i en dagstidning med trähaltigt papper.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...