3 mars 2020

Det går att förbättra 1177.se

Jag är nyfiken. Därför går jag in på 1177.se och kollar vad tant eller farbror Doktor har skrivit när jag besökt nån av dom. Jag förnyar mina recept m.m. den vägen också. Den här indternätjänsten är riktigt bra men det hindrar inte att den kan bli bättre. Jag har några förslag.

Att lägga till en mottagning
Nuläge. När jag ska lägga till en ny mottagning måste jag skriva namnet exakt på det sätt som systemet vill ha det. När jag idag skulle lägga till Hörsel- och balansmottagningen på Karolinska gick det inte, trots att mottagningen själv skrivit så i den kallelse jag fått. Jag försökte med olika stavningar, men ingen funkade. Till sist lyckades jag att få rätt när jag skrev Mottagning Hörsel- och Balans, Solna. Jag har tidigare haft samma problem när jag skulle lägga in Neurologmottagningen på Danderyd.

Förslag. När jag skriver t.ex. "Hörselmottagningen" eller "Balansmottagningen" eller "Hörsel- och balansmottagningen" eller "Balans- och hörselsmottagning" (obestämd form)  + Karolinska i Solna så borde det komma upp ett val, typ "Menar du Mottagning Hörsel- och balans, Solna". Då kan jag klicka och få rätt.

Jag kontaktade 1177 och  fick följande svar: "Ett tips när man söker efter en mottagning är att hålla sig så kort som möjligt. Sida söker nämligen ordagrant på det man skriver. I detta fall hade det räckt med at enbart skriva Balans eller Hörsel i namnrutan och sedan specificera vilken stad det gäller."

Då skrev jag så här: "Tack för tipset. Men hur 17 ska man veta det? Lägg till en rubrik "Hittar du inte den mottagning du söker?" Där kan ni skriva hur man ska göra och ge exempel. Som det nu är, är det inte bra."


Då kom detta svar: "Tack för att du har tagit dig tid att skriva och dela med dig av dina åsikter.
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tjänsten och kommer att ta hänsyn till dina synpunkter vid vidare utveckling."

Att förnya recept
Nuläge. Jag får själv ha koll på när mina recept går ut. Det är inte lätt att komma ihåg. Därför kan det bli en obehaglig överraskning att upptäcka det när jag behöver en ny pillerburk. Det kan nämligen dröja flera dagar, ibland veckor, att få förnyelse eftersom ufärdande läkaren har slutat eller är ledig. 

Förslag. Bygg systemet för 1177.se så att receptens utgångstid matas in och gör så att en förvarning går ut två veckor innan som mejl eller SMS till den som är berörd.

Jag kontaktade E-hälsomyndigheten och fick detta svar: "Det vi kan ta med oss dock är dina bra förslag angående avisering när ett recept håller på att bli ogiltigt. Då vi ansvarar för Läkemedelskollen som är den e-tjänst man slussas över till när man går in på läkemedelstjänsterna på 1177.se. Vi håller på att planera och genomföra ett arbete med att bygga om Läkemedelskollen och där är det precis dessa typer av funktioner som vi skulle vilja lägga till." 

Jaha, svaren på mina förslag låter ju bra. Sen återstår att se om det blir någon förändring. Ska bli intressant att se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...