15 mars 2020

Fazers "Rund & God" är mitt favoritfrukostbröd

Får man en vara som har fel ska man alltid klaga. Det är självklart när man köpt en pryl som inte funkat men det gäller i lika hög grad det vi äter. Tre gånger har jag fått mat med "fel". Nu senast med mitt frukostbröd. Jag är en vanemänniska och käkar likadan frukost i stort sett varje dag och i den ingår det mjuka brödet "Rund &God".                                                      
Två gånger har det varit fel med min "Rund & God". Båda gångerna har jag hört av mig brevledes till Fazer och klagat. 

Men det har inte varit enda gången jag klagat på livsmedel med defekter.

Första gången var nån gång i mitten av 1960-talet när jag hittade glasbitar i en grillkorv från Lithells.

Då gick jag tillbaka till affären där jag köpt korven och fick en lam ursäkt och ett nytt paket korv.

Om jag hade kontaktat Lithells korvfabrik så hade säkert kompensationen blivit annorlunda. Speciellt om jag hade hotat med att även kontakta hälsovårdsnämnden.

Nu åter till mina runda och goda brödskivor från Fazer. För några år sedan föll mina brödskivor sönder i småbitar. Även redan i det oöppnade paketet var skivorna trasiga.

Jag klagade brevledes till Fazer och fick en förklaring. Man hade misslyckats med några bak, vilket ledde till att brödet föll sönder. Som kompensation fick jag en pengacheck, som jag kunde lösa in i närmaste matbutik. Samtidigt tackade man mig för att jag hade hört av mig.

För några veckor sedan hittade jag en liten hård "sten" i den brödskiva jag just höll på att sätta i mig. Jag skickade "stenen" och påsen brödet legat i till Fazer i Lidköping med ett vänligt men korrekt skrivet följebrev.

Sedan hände inget. Men för nån dag sedan fick jag ett mejl där man tackade mig och berättade att man analyserat "stenen" och funnit att det förmodligen var en benbit. Men hur den kommit in i bageriet och i brödet visste man inte. Man antog att den kommit med råvaran, dvs. mjölet men var inte säker.

Som kompensation fick jag som ett SMS en värdecheck på 70 kr som jag kunde använda - men bara i vissa butiker - för att köpa Fazerprodukter. Den gick inte att nyttja hos ICA men däremot hos Coop, som jag besökte igår.

Jag har kompisar som tycker jag är löjlig som håller på och trakasserar företag och myndigheter med struntsaker, som det här med Fazers brödskivor.

Men man ska inte dra sig för att "klaga" på varor med fel och brister. Min uppfattning är att tillverkaren ser positivt på den information man får vilket kan leda till förbättringar och ändrade rutiner.

Det gagnar i förlängningen alla deras kunder och alltså även mina kritiska kompisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...