14 mars 2020

När får vi tillbaka det riktiga herrmodet?

Dagens herrmode är anorektiskt. Det passar magra 25-åringar och inte en fullvuxen lönnfet panschis. Jag undrar hur länge det ska hålla på. Kavajer som knappt når midjan, korta ärmar och smala byxor som är för korta och ser urvuxna ut. Nä, jag gillar det inte.

Jag har - och har haft - flera kavajer som jag inte kan använda. Det beror på att det är på tok för långa och slutar ned på låret.

Nu ska ju herrkläderna - kavaj och byxor - se urvuxna ut. Men de passar inte oss karlar som  fått lite pondus tack vare våra årsringar runt midjan.

Jag har därför tvingats investera i ett par moderna kavajer, men de är så trånga. En går knappast att knäppa då min mage tyvärr blivit lite för stor.

Mina byxor har inte de korta ben som dagens mode föreskriver för herrar. De ska helst sluta ett par centimeter ovan skon och får absolut inte vecka sig nedtill.

På bilden ser du mig i en gul kavaj som nästan ser ut som en kort överrock. Så skulle jag se ut när seklet var ungt. Mina byxor veckar sig över skon för så skulle det också se ut förr. Den svältfödde anorektiske killen till höger är modern i sin trånga lilla kavaj och sina korta brallor.

Det här urvuxna herrmodet har hållit på länge och jag undrar när det försvinner?

Sen går det mesta i svart nu för tiden, i alla fall när det gäller ytterplagg. Så har det varit i många år. Jag gillar det inte då jag är förtjust i färger. Förr växlande modet när det gällde färg och ytterplagg ofta. Sannolikt för att man då måste förnya sin garderob oftare för att hänga med.

Jag undrar också när vi får tillbaka andra färger än svart på våra ytterplagg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...