10 mars 2020

Långt eller kortklippt skägg, s.k. skäggstubb?

Jag lade ut dessa bilder på mig själv på fejsbok och ställde frågan: Vilket ska jag ha, stubb eller skägg? Det var nästan femtio som kommenterade och svarade på min fråga. Av dessa var det en klar majoritet som föredrog stubb. De som föredrog skägget var nästan alla skäggiga män själva.

Sedan 1972 har jag haft skägg. Det har varit praktiskt då jag sluppit raka mig varje morgon och kunnat ligga kvar i sängen några minuter ytterligare. I alla fall då jag jobbade. Nu som panschis kvittar det.

Det senaste halvåret har jag låtit stråna på kinder och haka växa fritt och då fick jag ett halvståtligt grått helskägg. Det var mjukt och lent och inte alls stickigt som när jag hade stubb.

Det gick så långt att jag har besökt barberare för att få skägget klippt och ansat. Första gången var det hos barberaren i Sollentuna centrum. Han tog 250 kr för de tio minuter det tog att ansa skägget. Sen sålde han på mig en förpackning med skäggbalsam, som kostade  lika mycket. 

Nästa gång jag skulle fixa skägget gick jag till en annan "barber shop" (det heter tydligen så på svenska) i närheten av Malmvägen. Det var bara mångkulturella svartskäggiga kunder där, som tittade nyfiket men lite misstänksamt på mig.Det kändes som att vara utomlands nånstans.  Barberaren som tog hand om mitt skägg pratade inte svenska, men han gjorde ett bra jobb. 

Det kostade bara 100 kr. Jag har varit där ett par gånger till. Senast klippte barberaren, som verkade ny i yrket, sönder min hörapparat som jag hade i kvar i örat. Tidigare gånger jag varit där har man klarat skägget utan att skada hörapparaten. Den stackars barberaren var helt förtvivlad.

Jag gick till min audiolog som fixade en ny reservdel till hörapparaten. "Du har ju serviceavtal på din apparat" sa hon och tillade "Landstinget betalar". (Alltså Region Stockholm, menade hon.)

Men häromdan lät jag skägget falla och återinförde skäggstubben i mitt anlete och ställde frågan på fejsbok. Mina kvinnliga fejsbokkontakter tycker att stubb är att föredra. Dessutom ser jag tydligen yngre ut med stubb.

Alltså är jag nu en gubbe med stubb. Och så får det bli ett bra tag framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...