11 mars 2020

En mycket bra dagspressannons!

Den här helsidesannonsen i dagens svenska dagblad är mycket bra. Kort, koncis, lättläst och relevant. Den ger även en förklaring till varför vi ska tvätta händerna. Bättre kan inte en samhällsinformativ annons vara!

Det är inte ofta jag ser en så här bra annons, därför måste jag skriva detta inlägg och ge beröm.

Som född närking är jag i allmänhet betraktad som en negativ gnällspik. Därför är det viktigt att visa att jag inte är det. Inte för jämnan, i alla fall.

Utöver texten (eller "copyn", som det heter på reklambyråsvenska) så är den även politiskt korrekt. Med tanke på att vi har två miljoner invånare med utländsk bakgrund är den även mångkulturellt anpassad.

Hur då, undrar du säkert? Jo, kolla händerna. De är visserligen blåa båda två, men  den ena är lite mörkare än den andra. Man har alltså tänkt på alla våra gamla och nya svenskar som har mörkare hudfärg än normalsvensken.

Däremot hittar jag inget som har med "gender" att göra, dvs. kön. Man kanske skulle ha haft längre naglar på ena handen för att även ha fått med jämställdhetsperspektivet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...