20 september 2010

Valresultat med dålig eftersmak

Jag tänkte först inte kommentera valresultatet här på min blogg, men jag kunde inte låta bli.

Att Sverigedemokraterna (SD) kom in i riksdagen var en katastrof för Sverige. Nu är de där och vi lär nog inte bli av med dem. Jag är naiv och tror att det enda positiva kanske är att det kommer att gå något lättare att diskutera frågor om invandringen även hos övriga partier. Jag hoppas att det trots allt kan komma ut något gott av det, både för Sverige och invandrarna.

När jag skärskådar valresultatet på gräsrotsnivån, dvs. i mitt eget valdistrikt i Sollentuna, ser jag att det fanns 13 personer som röstade på SD. Förra valet var det bara sex. Men det ger ett procentresultat på 1,4 % - i hela kommunen fick SD 2,2 %.

Sina flesta anhängare har SD i södra Sverige. Men tittar man på t.ex. Lindesbergs kommun i Bergslagen så fick SD 8,1 % - och i vissa valdistrikt nästan 14 %. De etablerade partierna Folkpartiet, Vänsterpartiet och Kristdemokratena fick bara ca 4 % var i kommunen.

Gå in på www.val.se så kan du kolla siffrorna i din kommun och i ditt valdistrikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...