5 september 2010

Minglande minister missade min röst?

Jag tycker det är synd om de asylsökande som tillbringar sina dagar i Sverige i total sysslolöshet. Det handlar ofta om unga friska människor som går och drar fötterna efter sig i en avlägsen landsortshåla, som saknar det mesta av service.

I teorin kan en asylsökande få tillstånd att arbeta, men regelverket är så krävande att det i praktiken är omöjligt: du måste ha pass, måste ordna eget boende, tjäna minst 13 000 kr i månaden, omfattas av kollektivavtal, bli godkänd av facket m.m.

En eftermiddag härförleden när jag var på väg in till City med pendeltåget fick jag veta att vår invandrarminister Nyamko Sabuni skulle besöka Folkpartiets valstuga i Sollentuna och "mingla" med väljarna. "Jag ska fråga henne om det inte går att lätta på regelverket så de asylsökande kan jobba", tänkte jag, och dröjde mig kvar.

Ministern kom, åtföljd av två livvakter från Säpo, vilket tillsammans med de fyra uniformerade poliserna som redan fanns på plats utgjorde hennes skydd. Man kanske hade räknat med att ett gäng illasinnade sverigedemokrater skulle vara på plats?

Runt ministern svärmade ett tiotal invandrartjejer i fjortonårsåldern med block och pennor - tydligen på uppdrag från sin skola. När det blev ledigt stegade jag modigt fram till ministern med livvakternas misstänksamma blickar på mig.

Jag presenterade mig med namn och försökte inleda en dialog med henne. Hon verkade inte vara på humör för det, utan hänvisade bara till Migrationsverket och var allmänt besvärad över att jag närmat mig henne för att "mingla". Förmodligen trodde hon att jag var en gammal gubbe med sverigedemokratiska åsikter - någon som det inte var värt att ödsla krut på. (Gubbe är jag, men definitivt inte sverigedemokrat.)

Besviken sa jag tack, och gick till pendeltåget. Nu förstod jag att hon kommit till Sollentuna enbart (?) för att mingla med de folkpartistiska valarbetarna, som i sina orangefärgade jackor svärmade runt henne.

Nädu, Folkpartiet, tveksamt om du får min röst?

PS. Mörk mångkulturell minglande minister missuppfattade mig; missade måhända min mångåriga mittenröst. Funderar faktiskt flytta flerårigt fokus från frisinnat folkparti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...