16 september 2010

Resande romer reste runt

När jag växte upp på 50- och 60-talen talade man om zigenare, eskimåer, lappar och negrer. Alla dessa ord är fula och förbjudna nu. I stället heter det romer, inuiter, samer och svarta (eller ev. afroamerikaner eller motsvarande).

Romer är på tapeten nu därför att Frankrike (och även Sverige) visar ut dem. Det är kontroversiellt och EU i Bryssel har reagerat. Jag har ingen bestämd åsikt i frågan, för jag vet för litet men höjer ändå på ögonbrynet. Däremot vet jag hur det gick till på 60-talet, när jag jobbade på Länsstyrelsen i Örebro.

En grupp romer med husvagnar m.m. kom in till Askersunds kommun i södra länet och slog läger. Kommunen gav dem pengar i form av socialhjälp och de reste vidare till nästa kommun, Hallsberg, och slog läger där. Den kommunen gav dem också pengar och de kom till Örebro via Kumla kommun. Då reagerade man.

Anledningen var att kommunal socialhjälp till utländska medborgare (det handlade om finska romer) betalades tillbaka av staten, via länsstyrelsen. Jag satt där och tog emot kommunernas ansökningar. Alltså var det ingen belastning för kommunen om de pröjsade de finska romerna eftersom staten betalade. Men hur som helst kunde de systematiskt kvittera ut pengar från kommun efter kommun tills det hela uppdagades.

Det kan finnas två anledningar till utbetalningen av socialhjälpen. Den ena var att romerna stegade upp till kommunkontoret och krävde pengar. Annars skulle de stanna i kommunen. Fick de pengar skulle de åka vidare. Därför fick de pengar.

Den andra anledningen var att kommunen på eget initiativ ville bli av med dem och erbjöd dem pengar för att lämna kommunen. Vilken anledning som är sann, vet jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...