19 september 2010

Fågelsångens förskola fick mina röster

Första gången jag röstade var i andrakammarvalet 1968, Tage Erlanders sista val. Sossarna vann och fick egen majoritet och propagerade i valrörelsen bl.a. för ett starkare försvar (!). Sedan dess har jag troget röstat i alla val och folkomröstningar. I dag var det dags igen, men jag röstade inte på samma parti som 1968.

Min röster lämnade jag i Fågelsångens förskola i Sollentuna, några kvarter från min bostad. Det kändes speciellt att rösta just där. För 25 år sedan var jag med i en grupp föräldrar som "bråkade" med kommunen för att få ett fritidshem i vårt område. Den kampen pågick i flera år och först 1987 fanns det på plats, dessutom på en tomt som vi tipsat kommunen om.

Jag var den som döpte förskolan till just Fågelsången, annars hade namnet blivit Rönnvägens fritidshem. Att döpa förskolor efter gatuadressen kändes ungefär som "Traktorfabriken 24 oktober" eller liknande. Området där jag bor heter Fågelsången och därför var det namnet naturligt.

Fågelsångens förskola är extra kul därför att mina två barnbarn började där i måndags. Cirkeln känns sluten på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...