18 september 2010

Exemplets makt är stor

I valrörelsen har de rödgröna - och även medierna - lyft fram exempel på hur borgarnas förändring av sjukskrivningen drabbat en del mycket sjuka människor. Detta är ju förödande för Regnfält & Co, därför att det är så svårt att bemöta och kommentera.

En minister kan inte lägga sig i hur enskilda myndigheter - i detta fall Försäkringskassan - handlägger sina ärenden. Om det sker så är det ministerstyre, något vi inte har i Sverige. Därför är det i princip omöjligt att kommentera de exempel som presenteras.

Det jag har lärt mig under alla år som statstjänsteman - dels på en länsstyrelse och sedan på Skatteverket - är att när medierna (och nu de rödgröna) lyfter fram enstaka exempel så får man inte hela sanningen. I sådana här känsliga ärenden, som handläggs av Försäkringskassan, Skatteverket, socialtjänsten, sjukvården m.fl. så föreligger sekretess. Därför är det svårt, ja i princip omöjligt, för den part som anklagas att gå i svaromål.

Under min tid på länsstyrelsen så förekom tidningsartiklar om hur enskilda råkat illa ut på grund av myndigheter, bl.a. länsstyrelsen. Men i medierna kom enbart ena parten till tals. I en del av dessa medieärenden hade jag tillgång till alla handlingar och kunde konstatera att mediebilden var ofullständig och inte alls rättvisande.

Jag är helt övertygad om att många av de sjukförsäkringsfall som presenterats sista tiden är likadana. Hela bilden kommer inte fram. Det man läser, ser och hör måste man ta med en stor nypa salt. Och det gäller inte bara nu i valrörelsen utan alltid när medierna och andra lyfter fram så kallade snyftfall.

1 kommentar:

  1. Visst stämmer det att hela sanningen sällan kommer fram. Många människor som framställs som offer för myndigheters grymhet har själva varit med och skapat sin eländiga sitution.

    MEN: Min mor har så kraftig värk att hon knappt kan köra bil eller hänga upp en handduk på tork längre. Försäkringskassan har bestämt att hon ska jobba heltid utan att ens ha träffat henne, mot flera läkares utlåtanden. Hon har fått rätt i en instans men Försäkringskassan har överklagat ärendet. Så jag vet att de märkliga, ofta godtyckliga, sjukförsäkringsreglerna drabbar många som inte klagar i medierna också.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...