1 september 2010

När jag gjorde en jämställdhetsplan

De rödgröna vill att alla företag ska göra en jämställdhetsplan - alltså tydligen även enmansföretag? Det här med jämställdhetsplaner var på modet även 1980-talet och då drabbades jag.

Jag var chef för en liten enhet med en handfull personer på dåvarande Riksskatteverket. Ett påbud utgick internt från ledningen: alla enheter ska ha en jämställdhetsplan. Jag stönade.

Men då flög fan i mig. "Jag ska göra en ordentlig plan - men bara på skoj", tänkte jag. Sagt och gjort. Jag skrev och skrev - dvs. ordbajsade om ingenting egentligen - gjorde tabeller och jämförelser om allt möjligt med bäring på personalen på min lilla enhet. Variablerna var kön, ålder, ev. mamma- och pappaledighet, sjukfrånvaro och gud vet vad. Allt var på skämt från min sida.

Sedan gjorde jag ett snyggt kompendium med framsida, innehållsförteckning, förord, tabellbilaga m.m. och fick ihop ett antal sidor. Fortfarande ett skämt från min sida.

Döm om min förvåning när jämställdhetsprofeterna på verket lyfte fram min plan som ett föredöme för övriga verket. Att allt var skämt och ironi hade man inte upptäckt. Och jag sa givetvis inget.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...