2 september 2010

Vilket är värst: kommunism eller nazism?

I en artikel i DN:s kulturbilaga den 30 augusti tar artikelförfattaren upp jämförelsen mellan kommunismen och nazismen. Han skriver bl.a. "Nazismen är en rå ideologi som spelar på människans sämre sidor. Kommunismen däremot åberopar människans godhet ---".

Hrmm, när jag hör ordet kommunism kommer jag inte bara att tänka på tågmästare Ohly och mysfarbrorn Jerry Williams utan även på Stalin, Mao Tse Tung, Pol Pot, Nordkorea, Kuba m.m. plus hela f.d. Östeuropa med Östtyskland i spetsen. Det första ord som dyker upp hos mig i det sammanhanget är definitivt inte "godhet".

Författaren i DN skriver också att "Stalin mördade Trotskij och tusentals andra ---". Hrmm, tusentals? Uppgifter jag sett talar om minst 10 miljoner, en del menar att det var så många som 40-50 miljoner som föll offer för Stalins terror och utrensningar. Inte heller detta får mig att associera till "godhet".

På ett annat ställe i artikeln nämner författaren vem som besegrade nazismen: "En kommunistisk stat, Sovjetunionen - inte England eller USA, som dock bidrog." Hrmm, bidrog? Jag tycker det verkligen är att undervärdera de insatser och uppoffringar som även dessa länder gjorde i kampen mot nazismen, även om deras stupade soldater och dödade civila är mycket mindre än motsvarande i Sovjet.

Det är märkligt med sådana här jämförelser. Under kalla kriget så körde normalvänstern med den s.k. kålsuparteorin, dvs. att USA och Sovjet var lika onda/goda. Nu kör borgarkanten med liknande kålsuparteori, dvs. att kommunism och nazism är ungefär lika onda, vilket vänstern i dag givetvis inte kan hålla med om.

När det gäller vem, vilka eller vilken ideologi som är världsmästare i folkmord - sett i ett längre historiskt perspektiv - så undrar jag om inte européerna - främst engelsmän och spanjorer - tar priset. Jag tänker då på deras härjningar i Syd- och Nordamerika från 1500-talet och framåt då miljontals indianer med högtstående kultur utrotades. Lägg därtill även till slavhandeln.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...