1 september 2010

Politiken är luddig på kommunnivå

På riksnivå är politikernas vallöften mer konkreta än på kommunnivå, tycker jag. Jag har trakasserat folket i valstugorna i min hemkommun Sollentuna och tagit deras reklam. När jag skärskådar vad de vill göra för kommunen är det mest okonkreta formuleringar om skolan, dagis, äldrevården etc. - men man säger inget om hur det ska gå till.

Sossarna skriver om "Möjligheternas Sollentuna" och skäller sedan mest på moderaterna, som nu styr kommunen. Det enda konkreta jag hittat är "att minska barngruppernas storlek i förskolan och anställa fler i äldreomsorgen". Men dom säger inget om hur barngrupperna ska minska? Färre barn och längre köer eller bygga fler dagis och/eller anställa fler förskollärare? Förmodligen det senare, men varför inte skriva det då?

Kristdemokraterna är konkreta på en punkt: höjt vårdnadsbidrag till 6 000 kr. Mycket annat är mer diffust: "Alla ska ha lätt att komma i kontakt med kommunen". Är det inte lätt i dag då? "Bli företagsvänligaste kommunen i landet" - men hur ska det ske?

Centern är också diffus: "Se till att kommunala servicen ska präglas av öppenhet, initiativkraft m.m." Hur då? "Arbeta för att trafikens partikelutsläpp och buller ska minska". Ska man däcka över den bullrande motorvägen till Uppsala och införa dubbdäcksförbud, eller hur har man tänkt sig? "Barn och unga ska uppmuntras från tidig ålder att utveckla sin kreativitet och skaparlust". Hur ska det gå till? Ska man skapa dagis med konstnärlig inriktning?

Folkpartiklarna är något mer konkreta: "Säker vård, god mat och en parboendegaranti i äldreomsorgen" även om vad som är "god" mat är en smaksak. Och vad är "säker vård"? "Alla ska trivas i Sollentuna och ingen ska känna sig otrygg". Jaha, hur ska det gå till, undrar jag? Jag som trivs i Sollentuna och känner mig trygg behöver då inte rösta på dom.

Men ett stort plus ska folkpartiklarna ha. På en av sina affischer berättar man att Sollentuna sjukhus ska byggas om till lägenheter. Det är konkret. Mer av sådant, tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...