3 september 2010

Språklagen kanske kommer att utvärderas?

Den 1 juli förra året fick vi en språklag som slår fast att svenska är vårt huvudspråk och att det allmänna (staten, kommuner etc.) har ett särskilt ansvar för att lagen efterlevs. Jag har i ett tidigare blogginlägg hävdat att Skatteverket inte följer lagen då man bl.a. kallar personalchefen för HR-direktör och använder massor med andra engelska ord i stället för svenska i det dagliga arbetet.

Häromkvällen var jag på ett debattmöte om språklagen, arrangerat av bl.a. Språkförsvaret. I panelen satt företrädare för riksdagspartierna. Frågan var hur den har fungerat hittills?

Politikerna ansåg i sin inledning att det var för tidigt att utvärdera lagen, eftersom den bara funnits i drygt ett år. Jag hävdade motsatsen och lyckades övertyga politikerna om att det vore bra med en utvärdering, i första hand hur de statliga myndigheterna har efterlevt den.

Mitt förslag, som togs emot positivt från både vänster och höger, var att via kommande regleringsbrev avkräva myndigheterna en redovisning i samband med årsredovisningen. Visserligen vet jag att resultatet sannolikt blir ett stycke meningslöst ordbajseri som inte leder till någonting. Men ett sådant här krav skulle ge råg i ryggen till alla de eldsjälar ute i förvaltningarna som värnar språket och ofta kämpar i motvind.

Oavsett utgången av höstens val så rekommenderade jag de närvarande politikerna att göra en egen blocköverskridande motion, om inte de förslag som fördes fram vid mötet - och som de lovade ta till sig - faller i god jord hos partiernas kanslier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...