9 februari 2014

Vi ligger före USA ibland

Det stora landet i väster tror sig om att vara världsledande när det gäller det mesta. I alla fall verkar många amerikaner tro det.

För ca femton år sedan hade jag besök av en amerikansk släkting som jag hämtade upp med bil vid hans hotell i Stockholm. Förvånat noterade han att jag hade en mobiltelefon i en hållare vid instrumentbrädan. Han trodde inte vi hade sådana i Sverige.

När jag var i Miami och åkte taxi för en vecka sedan berättade taxichauffören att alla taxibilar i Miami om tre månader skulle få möjlighet att ta betalt med kort och att bilarna skulle få GPS. Han var mäkta stolt. Han blev något snopen när jag berättade att det har vi haft i Sverige i många, många år. Sen var han tyst.

Här i Sverige betalar vi med kort som har ett chip. Inte en enda gång under mina två senaste veckor i USA såg jag en affär där man kunde betala med sitt chip i kortet plus kod. Det var det gamla vanliga pappersremsorna, som skulle skrivas under eller också en apparat med liten skärm vid kassan där jag med en digital penna skulle skriva mitt namn.

Men på ett område upptäckte jag att USA ligger före oss! På en restaurang på Ocean Drive i Miami Beach fanns det en urinoar som hade små tv-skärmar (som på stora flygplan) där man visade sportkanaler. Där kunde vi gubbar stå och kissa och kolla sport samtidigt - se bilden. Häftigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...