20 februari 2014

Jordbruksfastighet i gåva kräver förvärvstillstånd

Vi har ett släkttorp i Bergslagen, ett torp som varit i min frus släkt i mer än 200 år. Det ägs nu till hälften av våra barn och till hälften av barnens ena moster, dvs. en syster till min fru. Hon har nu skänkt sin halva till min fru genom ett gåvobrev, som vi i mitten av december skickade in till Inskrivningsmyndigheten för att få lagfart.

Genom beslut den 18 december beviljades vilande lagfart, vilket kostade 825 kr i expeditionsavgift. Sedan dröjde det nästan en månad innan beslutet skickades ut. Handläggarna hade tydligen långledigt över jul och nyår?

Att det blev en vilande lagfart beror på att min fru måste söka förvärvstillstånd för att ta emot gåvan! Det lilla torpet (ca 16 hektar varav större delen är nyckelbiotop och därmed inte ekonomiskt intressant för t.ex. avverkning) är nämligen en jordbruksfastighet. För att förvärva en sådan fastighet i ett glesbygdsområde (vilket Bergslagen är) krävs förvärvstillstånd trots att det är en gåva mellan syskon! Märkligt.

Inskrivningsmyndigheten upplyste i beslutet att det är länsstyrelsen som beslutar om förvärvstillstånd och att det måste sökas, beviljas och tillställas inskrivningsmyndigheten inom tre månader, annars förfaller den vilande lagfarten.

Jag gick in på Länsstyrelsens i Örebro län hemsida och hittade en kort text med hänvisning till Jordbruksverkets hemsida där det skulle finnas ansökningsblanketter. Jag hittade rätt blankett som fylldes i, printades ut och skickades in till länsstyrelsen i mitten av januari.

Här hade det varit bra om Jordbruksverket haft en e-tjänst så att blanketten med e-leg kunde levereras digitalt till länsstyrelsen. Men man är tydligen inte alls så långt framme (som t.ex. Skatteverket) när
det gäller e-tjänster.

Samtidigt som jag via vanliga posten med kuvert och frimärken skickade in ansökningen om förvärvstillstånd till länsstyrelsen skickade jag ett e-brev till en av handläggarna på länsstyrelsen med lite frågor: Kostar det penger? Hur betalar jag?

När det gått drygt tre veckor utan någon reaktion från länsstyrelsen skickade jag ett mejl direkt till länsstyrelsen och bad om diarienummer på ärendet samt namn på handläggaren i fråga och varför jag inte fått svar på mejlet till handläggaren jag tidigare vänt mig till.

Efter någon dag fick jag svar från en annan handläggare som nu gått in och läst sin kollegas mejl. Han berättade att det kostar 3 700 kr att söka förvärvstillstånd för en fysisk person och att länsstyrelsen inte börjar handlägga ärendet förrän man fått betalt. Han berättade också att den handläggare jag skickat mitt e-brev till var långtidsjukskriven.

Detta reser två frågor: 1) Varför hörde inte länsstyrelsen av sig och berättade när man fick in vår ansökan att det kostar pengar och att man måste betala innan handläggningen börjar och 2) varför har man inte den självklara rutinen att det går ut ett automatmejl som talar om att den person man sökt  mejlledes inte är i tjänst? Rena stenåldern när det gäller normal service!

Jag betalade in avgiften på direkten och skrev ett mejl till handläggaren och berättade det. Samtidigt tipsade jag om att man borde ha text på sin hemsida att det kostar pengar och att man inte tar i ärendet förrän man fått betalt. Dessutom tipsade jag att andra myndigheter, företag m.fl. har automatsvar på mejl som går till medarbetare som inte är i tjänst och som meddelar att personen i fråga är borta samt när han/hon är tillbaka.

På detta mejl har jag inte fått någon reaktion. Förmodligen retade jag upp handläggaren? Och jag har heller inte sett till något beviljat förvärvstillstånd trots att det snart gått två veckor. Om jag inte får tillståndet före den 20 mars förfallet den vilande lagfarten och jag blir blåst på expeditionsavgiften för den och får börja om från början.

När jag på 1960-talet jobbade hos Länsstyrelsen i Örebro fick inte självklara ärenden avgöras och expedieras förrän de fått "ligga till sig" några veckor trots att de kunde avgöras och avslutas samma dag de kom in. Så var det på den tiden. (Se mitt blogginlägg den 23 mars 2013.)

Jag är rädd att den kulturen fortfarande finns kvar. Sitter nog i väggarna.

Tillägg måndag den 24 februari: I dag kom beslutet med vanliga posten. Ett kort "brev" (dessutom med taskig typografi, skrivet med olika stilsorter och stilstorlekar) med beslutet, som var daterat den 19 februari. Den 20 skickade jag ett mejl och undrade när beslutet kunde komma. Svar fick jag via mejl dan därpå från handläggaren som berättade att han nu fått beslutet påskrivet av chefen och att det skulle lämna länsstyrelsen med posten samma dag.

Arbetstidsmässigt skulle jag tro att den effektiva handläggningstiden av ärendet handlade om högst en timme: 1) Läsning av ansökningsblanketten  och diarieföring - 10 minuter.  2) Fundering - ärendet självklart från början - 5 minuter. 3) Egen utskrift av beslutet 10 minuter. 4) Föredragning, underskrift och kuvertering 10 minuter samt 5) svar på mina mejl, fikapaus m.m. 25 minuter.

Med tanke på att ärendet tagit flera veckor så har "liggetiden" varit ungefär densamma som på min tid, dvs. ett par veckor. Kulturen från 1960-talet finns kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...