17 februari 2014

Knasig kommunal delområdesgräns

Den här kartbilden visar det område i Sollentuna där jag bor. Det heter Fågelsången därför att från 1600-talet och fram till 1960-talet låg här ett torp som hette så.

Vid förra sekelskiftet omfattade torpet det rödmarkerade området. Där finns nu radhus och villor.

Kommunen har gjort en karta, som visar gränserna för såväl kommundelar (t.ex. Tureberg, Helenelund) som delområden som Fågelsången, Eriksberg m.fl.

Kommunens södra gräns för delområdet Fågelsången är den röda linjen på kartan ovan. Den gränsen tycker jag går helt fel då inte ens det gamla torpområdet ingår i delområdet som fått sitt namn efter torpet. Jag tycket gränsen ska gå längre söderut, den blåa linjen på kartan. Då kommer även förskolan med namnet Fågelsången som ligger vid Rönnvägen att hamna i delområdet Fågelsången, vilket vore tacknämligt.

Min syn på detta har jag delgett kommunen, som svarat mig.

Av svaret framgår att den röda gränsen även är gräns mellan kommundelarna Tureberg (norr om) och Helenelund (söder om). Och kommundelsgränserna går där dom går och ändrades inte när man bestämde gränserna för delområdena. Därför får delområdet Fågelsången - som ingår i kommundelen Tureberg - denna gräns också. Ett delområde (Fågelsången) kan bara ingå i en kommundel (Tureberg).

Jag kan bara beklaga att Sollentuna kommuns byråkrater och politiker inte tog tillräckligt hänsyn till det historiska perspektivet när man drog sina kommundelsgränser.

2 kommentarer:

  1. Det administrativa nedfallet har blivit värre sedan du slutade. Antalet personer som sysslar med icke produktiva arbetsuppgifter bara ökar. Vi har nyligen fått en "kommunikationsstrateg" i södra regionen. Han kommer att tillhöra regionledningen. Regionkansliet ska dessutom utökas med flera personer. Tjänsterna kommer att tillsättas med överblivna chefer från senaste omorganisationen.

    Det är inte ovanligt att kompetenta medarbetare förpassas ut i kylan på Skatteverket. Det är vissa chefers ledarstil. Dessa chefer har också favoriter som gynnas.

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Hrmm, jag tror den här kommentaren hör hemma hos mitt tidigare blogginlägg om administrativt nedfall. // Björn

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...