4 april 2016

"Du" ansågs skapa falsk förtrolighet



Författaren och filosofen Lars Gustafsson avled häromdagen. Han var född 1936 och bodde åren 1982-2006 i USA. I juli 1997 skrev han en artikel på kultursidorna i Svenska Dagbladet som handlade om det postala systemets förfall. Han syftade bl.a. på e-posten.

I artikeln berömde han det amerikanska skatteverket IRS som inledde sina brev till vanligt folk med orden "Dear Taxpayer" (ungefär "Käre Skattebetalare"). Samtidigt ansåg Gustafsson att det var pinsamt när svenska myndigheter skrev "du" till medborgarna. Detta skulle, enligt honom, vara ett medvetet försök att skapa falsk förtrolighet med undersåtarna. (Men "Dear Taxpayer" var tydligen inte falsk förtrolighet enligt Gustafsson. Jag fick inte ihop det.)

Det fick mig - som då var Riksskatteverkets informationschef - att gå i taket eftersom jag under alla år kämpade för enkelhet och begriplighet i verkets information. Resultatet blev ett genmäle, som togs in i dagbladet några dagar senare.

Det där med "du" var en känslig fråga på 1970-talet på Riksskatteverket. Den så kallade "du-reformen" som spreds brett då var helt ny. Verkets broschyr "Dags att deklarera" med du-tilltal skickades tillbaka direkt till generaldirektören av en skattebetalare med alla "du" överstrukna och ersatta av "Ni". Det tog generalen som intäkt för att svenska folket inte ville bli duade.

Jag gjorde då en enkät där folket frågades ut. En överväldigande majoritet föredrog "du". Därmed var den saken utagerad och jag kunde andas ut.

2 kommentarer:

  1. Jag väntar med intresse på nästa blogginlägg som du säkert förstår vad ämnet är...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...