2 december 2015

Ingen hade gjort fel

Min fru har en klänning som fått fläckar. Hon tänkte först tvätta den försiktigt på egen hand. Men när hon studerade den lilla fastsydda bruksanvisningen i klänningen framgick det att tillverkaren rekommenderade professionell kemtvätt. Alltså gick hon till den närmaste kemtvätten, den som vi alltid anlitat.

Den tvätten var tidigare en gammal känd Sollentunafirma som ägts och drivits av samma familj i minst två generationer. Nu var det en ny regim med nya ägare. Klänningen var en finklänning, som hade två glimrande band med paljetter. "Går det bra att kemtvätta den med de här paljetterna", frågade hon tvättkillen. "Det är inga problem", svarade han. Alltså lämnades klänningen tryggt in för kemtvätt.

När hon hämtade ut klänningen var den förpackad i en plastpåse. Först när hon kom hem och tog fram klänningen ur plasten upptäckte hon att paljetterna var missfärgade. Klänningen hade dessutom fått nya fläckar och en av de ursprungliga fläckarna var fortfarande kvar och hela klänningen var skrynkligare nu än när den lämnades in. Klänningen var med andra ord förstörd.

Åter till tvätten hävdade tvättkillen att han kemtvättat den enligt konstens alla regler. Han hade inte gjort något fel. Han menade att klänningen var felmärkt. Den skulle inte ha kemtvättats alls och han hade ingen skuld i det som skett. Han lovade skriva ett intyg på att han gjort helt rätt, ett intyg som han skulle mejla till min fru.

Frun gick då till butiken i Sollentuna centrum där hon köpt klänningen. Där hävdade man att tvätten gjort fel. "Man har haft för varmt när man kemtvättade klänningen så att paljetterna förstörts", var deras förklaring. Klädbutiken kontaktade också tillverkaren, som meddelade att man inte fått några klagomål på den här typen av klänning. De menade att den ska klara en korrekt kemtvätt.

Alltså: Ingen hade gjort något fel. Klänningen var korrekt märkt enligt tillverkaren och säljaren. Tvätteriet hävdade att den var felmärkt och att de kemtvättat den på korrekt sätt. Tvätteriet betalade dock tillbaka 190 kr som de tagit betalt för den misslyckade kemtvätten. Fattas bara annat!  Klädbutiken som sålt klänningen var hygglig och lämnade ett tillgodokvitto på samma belopp som klänningen kostat. Det var juste gjort!

Vår uppfattning är att tvätteriet är syndabocken. Tvättkillen var mycket väl medveten om att klänningen var skadad när frun kom tillbaka med den och klagade. Han borde ha erkänt det redan när klänningen lämnades ut och han tog betalt. Dessutom skickade han aldrig något intyg, vilket han lovat.

Nä, vi kommer att anlita ett annat tvätteri i framtiden. Det finns fler att välja bland i Sollentuna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...