27 november 2015

Namnbyte kan underlätta försvenskningen

Igår var det en ung kille från Afghanistan som varit i Sverige i sex år som intervjuades på TV-nyheterna. Hans väg hit hade varit krokig och det dröjde länge innan han fick uppehållstillstånd. "Lär dig svenska och svenska seder", var hans budskap till den som vill integrera sig i Sverige. Det hade han gjort och han hade ett jobb.

Att ha ett namn som är helt främmande för oss gammalsvenskar och som vi dessutom inte kan uttala är ibland ett hinder för att t.ex. få ett jobb. Du kallas nog inte ens på intervju. Tyvärr.

Den som byter till ett mer svenskklingande namn har större chans att komma på en jobbintervju. Heter du Hassan Muhammed och byter till Hans Mohammar ökar dina chanser betydligt. Eller om du byter Saddam Hussein till Staffan Hansson.

Jag är den förste att beklaga att det är på detta viset. För att underlätta för den som har ett osvenskt namn och vill byta borde det finnas en app som snabbt och enkelt översätter det krångliga namnet till ett mer svenskklingande.

Jag heter Björn Thärnström.  Det är inget bra namn om jag vill göra internationell karriär. Prickarna över o och a är ett hinder.

När jag för några år sedan skulle åka med British Airways från Arlanda till London och skulle checka in övertalades jag att göra det via en automat. Det gick inte trots att jag fick hjälp av en anställd hos British Airways. Det visade sig att apparaten inte funkade därför att mitt namn innehöll bokstäver med prickar ovanför sig.

Om jag skulle byta namn idag så skulle jag ta ett namn utan bokstäverna å, ä och ö. Mina barn har i alla fall förnamn utan dessa bokstäver.

Namnet är en viktig del av en persons identitet och jag kan förstå att det kan vara svårt att byta ett namn som släktled efter släktled burit i generationer. Men byter du land och nationalitet så kan ett namnbyte underlätta på många sätt.

När svenska utvandrare kom till USA för drygt hundra år sedan var det vanligt att ändra sitt svenska namn. Johan Pettersson blev John Peterson och Karl Andersson blev Charles Ander, vilket säkert hjälpte dem att snabbare bli amerikaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...