26 november 2015

Mitt lilla bidrag för miljön

Jag är inte särskilt miljöintresserad, men följer dock vad som sägs och skrivs för att hålla mig någorlunda allmänbildad. Min ålder gör att jag av egoistiska skäl inte engagerar mig. Fast med tanke på barn och barnbarn så borde jag nog göra det.

Hur som helst så funderade jag på om jag gör något för att värna miljön. Jag kom så småningom fram till följande. Alltid något.

Jag sopsorterar och återvinner avfallet och har elva olika sorteringsstationer i min källare. Jag har kastat ut badkaret och snabbduschar. Jag har kastat ut oljepannan och har värmepump i stället. Jag undviker att ta bilen in till centrala Stockhom utan nyttjar kollektivtrafiken. Jag handlar i den mest närbelägna ICA-butiken. Jag äter upp matresterna vid ett senare tillfälle. Jag nyttjar matvaror även om sista angivna förbrukningsdatum passerats (min näsa funkar fortfarande). Jag försöker minska köttkonsumtionen, fast det är svårt. Jag har alltid egna tygkassar med mig när jag handlar mat. Jag släcker lyset i rum jag inte använder. Jag har låg inomhustemperatur och har en tröja på mig.

Vad det här gör för miljön och för att hindra den globala uppvärmningen och den kommande miljökollapsen vet jag inte. Något kanske det är i alla fall, men inget direkt att skryta över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...