20 september 2014

Man har mindre utgifter som panschis

Vi stackars panschisar har högre skatt än dom som jobbar. Det är högerns och alliansens fel säger dom röda (S + V + Fi) och gröna  (MP)och bruna (SD). Pensionärsorganisationerna med PRO i täten instämmer i klagandet. Man pratar om "pensionärsskatten". Det är inte korrekt. Vi panschisar har inte fått högre skatt. Det är de som jobbar och betalar våra pensioner som har fått lägre skatt tack vare högerns så kallade jobbskatteavdrag. Trots att jag är panschis så klagar jag inte.

Låt oss ta ett exempel. Om vi jämför en jobbare som tjänar 25 000 kr i månaden och en panschis som har lika mycket i pension så får jobbaren efter skatt ut ca 1 700 kr mer än panschisen.

Som jobbare på kontor var jag tvungen att klä mig någorlunda korrekt. Låt oss säga att kläder för jobbet kostade mig ca 200 kr mer per månad. Sen har vi luncherna. Om jag gick och käkade 20 dagar i månaden fick jag betala ca 80 kr om dan. Som panschis kanske min lunch hemma i köket kostar 20 spänn. Det gör en besparing per månad på ca 1 200 kr i månaden.

Sen har jag inga resor till och från jobbet. De kostade ca 700 kr i månaden med SL-kort här i Stockholmsområdet. Nu har jag en reskassa på 200 kr i månaden.

Så här blir additionen: När jag jobbade lade jag 200 kr på kläder, ca   1 200 kr mer på lunch och ca 500 kr mer i månaden på resor till och från jobbet. Jag som panschis har alltså nästan 2 000 kr lägre utgifter än när jag jobbade.

Dom som jobbar får jobbskatteavdrag med 1 700 kr i månaden. Det är väl inget att bråka om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...