27 september 2014

Robinson Crusoe - världens bästa roman?

Författaren Henning Mankell intervjuas i kulturdelen i dagens DN. I en liten frågeruta svarar han att "Robinson Crusoe" är "världens bästa roman".

När jag var i sjuårsåldern och hade lärt mig läsa gick jag till biblioteket. Den första bok jag lånade var "Robinson Crusoe". Det var vuxenutgåvan utan bilder. Det var dock en bild på framsidan som visade en skinnklädd man på en flotte. Den bilden lockade mig att låna boken, som jag aldrig hade hört talas om.

Jag sträckläste boken på ett par dagar och längtade till den dag då jag skulle få lämna tillbaka den och låna en ny. Det var nämligen så på den tiden att bibliotekarien stämplade ett datum längst bak i boken. Jag trodde i min okunskap att det var den dag jag måste lämna tillbaka boken. Jag visste inte att det var sista dag då jag måste lämna tillbaka den.

Romanen om den skeppsbrutne Robinson fångade mig för alltid i böckernas värld. Jag blev ett läsande barn som klämde att par böcker i veckan under uppväxtåren. Läsningen gav mig allmänbildning och en flykt från den gråa vardagen.

Jag håller helt med Henning Mankell när det gäller "Robinson Crusoe". Dessutom är det den enda bok jag har läst tre gånger. Den skrevs redan 1719 av engelsmannen Daniel Defoe.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...