8 april 2011

Var det bättre förr?

Jag flög nyligen från Arlanda. Nu var det självbetjäning för hela slanten med en lång kö till maskinen där jag fick knappa in diverse koder för att få ut mitt ombordstigningskort (boarding card). Ganska stressande för en gammal och oteknisk pensionär som jag.

Sedan var det en ny och ännu längre kö för att bli av med bagaget. Nästa kontrollpunkt var disken där jag fick visa mitt ombordstig-ningskort för att kunna gå vidare in i Arlandas labyrint. Men där var det dock ingen kö.

Efter ett tiotal meter blev det ny kö. Av med ytterkläder, livrem och innehållet i fickorna. Både detta, mitt handbagage och jag själv blev "röntgat". Sedan var det bara en kontrollpunkt till innan jag fick gå ombord på planet, dvs. vid grinden (eller "gejten" på svenska).

Alltså totalt fem olika kontrollpunkter för att kunna flyga. Och köer vid fyra av dem. Så är det i ett högt utvecklat land år 2011. Måste det verkligen vara på detta viset?

Det börjar bli mycket självbetjäning. Det är inte bara Arlandas incheckning som du ska klara på egen hand. Du har det även i ICA-butiken - även om det än så länge är frivilligt att själv väga frukt och grönt och läsa in priskoderna på alla varor. Ringer du ett företag eller en myndighet får du själv knappa dig fram såvida du inte bara hänvisas till en webbplats för självbetjäning. I vissa kyrkor finns redan kortautomat för kollekten.

Skatteverket (och även Försäkringskassan och andra myndigheter) vill helst att du ska fixa alla ärenden via webben. Snart kan du nog även ingå äktenskap på Skatteverkets webbplats: Logga in med era e-leg, fyll i de aktuella personnumren, klicka på ja-knappen och så är ni folkbokförda som gifta. Vill ni ha ett vigselbevis så får ni printa ut det på er hemmaskrivare. Vill ni skiljas så gör ni likadant men trycker i stället på nej-knappen.

Nä, det var nog bättre förr. Nye sossechefen Juholt längtar också tillbaka till flydda tider då sossarna styrde enpartistaten Sverige år ut och år in. Då Telia hette Televerket och ägde alla telefoner, då killar fick göra lumpen, då vi hade Hylands hörna i en enda och svartvit TV-kanal och bara ett tågbolag som dessutom ägde rälsen och då Coopet hette Konsum. Och då vi fick bilen tankad av mackkillen, som också kollade oljan och putsade vindrutan. Jag hoppas Juholt - om han vinner nästa val - även återinför den gamla hederliga flygbiljetten; den där avlånga med flera blad. Lovar han att göra det ska jag nog rösta på sossarna nästa gång. :-)

Var det bättre förr? Nä, naturligtvis var det inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...