28 april 2011

Folkstorm är sällan en storm

Någon gång in på 1970-talet viftade dåvarande generaldirektören för Skatteverket med en "Dags att deklarera"-broschyr inför ledningsgruppen. I exemplaret i fråga - som generalen fått via post från en vanlig skattebetalare - var alla "du" och "dig" överstrukna och ersatta med "Ni" och "Er". Personen gillade alltså inte att bli "duad". Detta tog generaldirektören som intäkt för att "svenska folket" inte ville bli duat och därför skulle vi som gjorde verkets information gå över till att "nia" skattebetalarna i de alster vi tog fram.

Jag blev skogstokig. Detta kunde bara inte vara sant. Men vad kunde en enkel handläggare göra?

För att mot Olle i grind och försöka bevisa att generaldirektörens tolkning av budskapet var fel såg jag till att verket frågade ut ett representativt urval av befolkningen. Vill ni bli duade eller niade? Vi lät ett frågeinstitut göra undersökningen åt oss.

Svaren blev som jag trodde. En övervägande majoritet föredrog att bli "duade". Och med det svaret redovisat för generaldirektören dog frågan. För den gången.

Men några decennier senare var det dags igen. Då hade "niandet" börja sprida sig, framför allt i yngre åldergrupper. Verkets chefsjurist lyfte frågan i ledningsgruppen. Jag tvingades att göra en ny enkät och svaret blev som förut. Majoriteten vill bli "duad".

Det är väldigt lätt att åberopa "svenska folket" när man fått viljeyttringar via brev eller e-post från några skattebetalare - speciellt när viljeyttringen stämmer med vad man själv vill eller tycker. Nu har "folk" hört av sig igen och klagat över att de får en deklarationsblankett på papper, trots att de deklarerar elektroniskt.

Det anger verkets nuvarande ledning i en debattartikel på ett sofistikerat sätt som ett skäl för att börja sluta skicka ut blanketten till alla. Man nämner det bara i förbigående, men avsikten är givetvis att vi läsare ska tro att det är en folkstorm det handlar om. Ett annat lika sofistikerat skäl som lyfts fram är miljöaspekten. Den är ju alltid gångbar.

Innan man åberopar dessa skäl tycker jag att man ska ha lite mer på fötterna. Jag är helt övertygad om att det finns många skattebetalare som inte vill ha pappersblanketten. Men jag vet inte hur många. Är det en majoritet? Nä, knappast. Och jag vet inte heller hur stor påverkan pappersblanketten har på miljön.

Om man frågar ut "folket" på ett statistiskt någorlunda säkert sätt får man veta mera. I fråga om miljöaspekten kanske man ska prata med någon som vet. Allt vi människor gör påverkar säkert miljön på det ena eller andra sättet.

När det gäller själva sakfrågan - pappersblanketten - så tycker jag det är helt okej att den som vill slippa få hem den i brevlådan kan göra en dokumenterad viljeyttring och tacka nej till den. Men att gå längre - och t.ex. med automatik inte skicka den till alla som deklarerat elektroniskt året innan - tycker jag är fel. Om nu någon tänkt den tanken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...