27 april 2011

Ryssar i stan

Ryska turister är vanliga i Stockholm. I stora överviktiga och bredbenta horder drar de fram i Gamla stans gränder så man får hoppa åt sidan för att inte bli nedtrampad. Turister - oavsett nationalitet - är bra för de spenderar pengar när de är här.

När jag härförleden var hos min tandläkare på mitt årliga besök mötte jag en ryss i väntrummet. Det var Boris Pankin, som var Sovjets ambassadör i Sverige åren 1982-90 och som under några månader 1991 även var rysk utrikesminister. Jag kunde inte låta bli att tilltala honom (dock inte på ryska) och fick veta att han bor växelvis i Moskva och Stockholm (Bromma).

I går mötte jag en annan ryss i stan. Det var Vladimir Antonov (kan det vara Valdemar Antonsson på svenska?) som var här för att prata med Bo Lundgren på Riksgälden om Saab. Jag och frun gick Vasagatan fram då två välklädda män hoppade ur en mycket lyxig Saab 9-5 med tonade rutor och ställde sig utanför en port, där den ene tände en cigarett. Den andre var bankdirektören Antonov. De verkade inte ha för avsikt att gå in porten. De kanske bara inte fick röka i den fina bilen?

2 kommentarer:

  1. ну что вы так все вцепились в этого антонова, как дети, ей-богу.
    говорят же вам, что он шпион кгб

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...