2 augusti 2010

Bra att kortavgiften försvunnit

Hittills har handlare kunnat ta ut en extra avgift om du betalat med kort. Men nu går det inte längre. Sedan 1 augusti är det förbjudet, tydligen i hela EU. Men bankerna får fortsätta att ta ut kortavgift från handlarna. Det har medfört att många småhandlare, typ kiosker, kaféer etc, inte tar emot kort på mindre belopp. Hela vinsten för en kopp kaffe och en mazarin eller för en kvällstidning försvinner för dem.

När jag var i Tyskland för en tid sedan tog en krog i Stralsund inte emot Master Card eller motsvarande internationella kort - bara interna tyska kort. Och när jag köpte spriten på vägen hem så krävde expediten 3 % extra på slutsumman om jag inte betalade kontant. Vem 17 har så mycket kontanter kvar på hemresan från utlandet? Nu hoppas jag de procenten är borta nästa gång jag ska handla sprit där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...