6 augusti 2010

Har Skatteverkets service blivit bättre?

Häromdagen var det en 85-årig insändarskribent som i DN ondgjorde sig över Skatteverket. Hon behövde en blankett, ringde skatteupplysningen och fick vänta i 20 minuter innan hon fick prata med en människa.

Då uppmanades hon att gå in på verkets webbplats och hämta blanketten där. Hon sa då att hon inte hade någon dator varpå hon i stället fick rådet att gå till biblioteket och använda den dator som finns där.

Verkets värdeord är offensiv, pålitlig och hjälpsam. Medarbetarna ska ha en attityd, präglad av detta. Varför kunde inte skatte-tjänstemannen (i insändaren kallad "karlfan") i upplysningen ha sett till att den 85-åriga damen fått en blankett hemskickad med vanliga posten? Om "karlfan" hade gjort det hade verket sluppit insändaren och det här blogginlägget.

Skatteverket har (1) sin skatteupplysning, sin (2) webbplats och (3) sina servicekontor, som man delar med Försäkringskassan. Allt detta är väl bra. Men om upplysningen ska funka så krävs resurser, dvs. personal som kan svara. Allt fler tvingas jobba i upplysningen i stället för att sköta grundhantering och annan kärnverksamhet, som man är anställd för. Trots det är svarstiderna för långa. Webbplatsen är utmärkt, men alla har ännu inte egen dator. Servicekontoren är få, jämfört med den tidigare kontorstätheten.

Allt detta är gjort för att spara pengar. Frågan är om servicen till allmänheten - totalt sett - har blivit bättre? Ja, trots allt tror jag det. Men inte för skattebetalare utan dator och långt till sitt bibliotek eller sitt servicekontor.

7 kommentarer:

  1. Efter en dag med med jobb i det sk kontorsstödet är det bara att konstatera att myndigheten binder ris vid egen rygg. All denna tillgänglighet leder till massa onödiga besök och telefonsamtal.

    Så länge det går snabbare att ringa och få en blankett hemskickad eller få reda på om utbetalning skett från skattekontot jämfört med att inhämta samma information på hemsidan med hjälp av e-legitimation kommer köerna bestå. Myndighetens "välvilja" föder behov.

    Ska man på allvar komma tillrätta med problemet är det att ta ut minutavgift som gäller alternativt ha mer begränsade öppettider.

    SvaraRadera
  2. Jag tror problemet är löst den dag då alla ha tillgång till Internet och e-legitimation. Men det dröjer nog en generation till...

    SvaraRadera
  3. Även om jag idag med glädje sköter det mesta via min dator, är det inget som säger att jag kommer klara det livet ut.............Kanske ättestupa till de som inte kan... Har besökt det fantastiska servicekontoret vid centrala STH. Dit önskar jag ingen./I-B

    SvaraRadera
  4. Ett skamligt svar till en äldre medborgare. Och oavsett ålder så är det klart att man ska få en blankett hemskickad om man nu önskar det. Det måste väl ändå finnas sunt förnuft? Kan inte den som sitter i upplysningen ta fram en blankett och skicka oavsett vad fastställda rutiner säger? Jo, det är klart att det går. Bara man vill så...

    SvaraRadera
  5. Tror inte att någon "äkta" skatteupplysare skulle neka att posta en blankett till en äldre dam. Vi som sökt oss till den arbetsuppgiften har inga problem med att tillhandahålla god och flexibel service. Jag misstänker att hon talat med någon folkilsk skattmas i kontorsstödet, sannolikt från Stockholm...

    SvaraRadera
  6. De folkilska skattmasarna brukar vara uppskattade av SU-tanterna. I synnerhet när det gäller något mer komplicerade spörsmål än att skicka ut blanketter. Då skickas gärna samtalen till ärendejourerna trots att det inte är ärendeanknutet. / Mas som anställdes för att idka granskning - inte service.

    SvaraRadera
  7. Hmmm... För den som ringer spelar det ju ingen roll vem/vilken funktion man pratar med. Huvudsaken är att man får hjälp. Hur den inre organisationen ser ut och hur man blir kopplad har ingen betydelse utan hur man får hjälp och service. Det är rätt typiskt att man vill skylla på "Någon Annan".

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...