4 augusti 2010

Pensionsmyndigheten har för lite att göra

När jag fyllde 61 år tog jag ut 25 % av min premiepension, vilket blir cirka en tusenlapp per år. Då blev jag pensionär och fick från dåvarande Försäkringskassan begära ett intyg som visade att jag var förmånstagare/pensionär. Som legitimerad pensionär kunde jag åka billigare med Storstockholms lokaltrafik, gå in billigare på bio m.m. Och då kan intyget behövas för att visa att jag är pankis (jag ser ju så ung ut :-)

Men intyget jag fick från Försäkringskassan gällde bara ett år. Sedan fick jag besvära den arbetstyngda och kritiserade myndigheten och begära ett nytt intyg för ett nytt år. Så har det fortsatt. Nu i dag fick jag mitt nya intyg för det kommande året från den nya Pensionsmyndighete; ett intyg som jag begärde för några dagar sedan. Snabb och bra service! Men...

...jag trodde i min enfald att Pensionsmyndigheten (med en ledning som delvis härstammar från duktiga Skatteverket) skulle ha rationaliserat den här intygstjänsten och börjat utfärda intyg som gäller tills vidare i stället för bara ett år i taget. Det skulle underlätta både för mig och myndigheten.

Men icke sa Nicke. Pensionsmyndigheten fortsätter i samma spår som kassan. Bara ett år i taget. Då ska man på myndigheten inte heller klaga över att man har mycket att göra.

1 kommentar:

  1. Hej Björn! Det är helt riktigt att intyget just nu gäller för ett år i taget. Vi tycker som du att det är ganska onödigt, och därför håller vi på att förändra detta. I november kommer vi att lansera en tjänst på www.pensionsmyndigheten.se där man kan skriva ut sitt pensionärsintyg. Man behöver inte logga in för denna tjänst. Och då kommer det heller inte att vara någon tidsbegränsning på intyget, precis som du efterlyser. Så håll ut till november.
    Vänliga hälsningar
    Sten Eriksson, kommunikationschef, Pensionsmyndigheten

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...