5 augusti 2010

Vi är inte släkt med några kändisar


Då och då får jag frågan om jag är släkt med den kända skådespelerskan (hon som nyss konverterade från alliansen till de rödgröna) eller med den duktiga ishockeyspelaren? Svaret är: Jag är inte släkt med någon av dem. Dessutom stavar vi våra efternamn aningen olika.

Stavningen av mitt efternamn är den ovanligaste för alla tärnströmmar. Det är i princip bara vår släkt, som är spridd över landet, samt ytterligare en släkt i Uppland, som vi inte är släkt med, som stavar som vi.

Om du går in på SCB:s webbplats kan du få veta hur många personer som har ett visst för- eller efternamn. För mitt efternamn ser listan ut så här:

Thärnström 25 personer (varav minst 18 ingår i vår släkt)
Thernström 173 personer
Tärnström 179 personer
Ternström 445 personer.

Den förmodligen historiskt sett mest kände tärnströmmen är nog botanisten och prästen Christoffer Tärnström (1711-46) som var Linnés förste lärjunge. Han skickades till Asien och avled på en ö utanför Vietnams kust. Linné namngav ett tesläkte efter honom: Ternstromiaceae.

PS. Jag är inte släkt med honom heller. Vi har bara haft det här efternamnet i knappt 150 år. Vårt släktvapen - se ovan - är ritat av den kände heraldikern Jan Raneke. Att få sitt släktvapen utritat av ett proffs var förstapris i en tävling som Expressen utlyste för mer än 30 år sedan. Tävlingsuppgiften var att rita sitt eget släktvapen. Jag gjorde en töntig skiss med en tärna över en ström och vann.

2 kommentarer:

  1. Det var väl inte nån töntig skiss - det är ju ett jättefint vapen vi har!

    SvaraRadera
  2. Jo,det var den, jämfört med Jan Ranekes färdiga vapenbild.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...