28 februari 2022

En svårläst annons - igen! De tar aldrig slut.

Den här helsidesannonsen tycker jag är svårläst. Det beror främst på att man har versaler, dvs. stora bokstäver, på all text. Det smala höga typsnittet utan fötter och hakar bidrar även till att texten blir svår att läsa. Men det sämsta och värsta är att man lagt negativ, dvs. vit, text på mörk botten och även på färgade tonplattor.

Det är förmodligen samma reklambyrå som gjort denna annons som den annons jag ondgjorde mig över för ett tag sedan. (Se mitt inlägg den 7 februari).

Men det som  i stort sett är omöjligt att läsa är den text under bilderna som informerar om respektive persons roll under "ÅRETS STORA PERSONALDAG".

Den tunna vita texten på de orangea tonplattorna är ingen bra kombination. När kreatören såg annonsoriginalet på sin datorskärm såg det snyggt och tjusigt ut.

Men i tryck på trähaltigt tidningspapper ser det helt annorlunda ut.

Jag begriper inte att reklamnissarna är så dåliga på det här med att göra sina alster lättare att läsa. En stor del av befolkningen har synfel av olika grad och för den målgruppen är det viktigt att kunna läsa vad det står.

Här på bilden nedanför ser du hur det ser ut just i den delen av annonsen.

Du tycker förstås att jag är en negativ gnällspik som alltid tjatar om svårlästa annonser. Jo, jag är nog en sån. Men här nedan ser du annons som jag tycker är lättläst.


Den har dessutom svart text på gul botten, vilket är särskilt lättläst. För varför tror du annars att kvällspressens löpsedlar så gott som alltid har denna färgkombination? Jo, det är lättläst - även på lite längre avstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...